A Nottingham Trent Egyetem lovakkal foglalkozó tudósai többet akartak megtudni arról, hogyan tanulnak a lovak. Ez a tudás ugyanis segíthet a humánusabb lókiképzési irányelvek kidolgozásához, ami hozzájárul az állatok jólétének javításához is. Az Applied Animal Behavior Science című folyóiratban megjelent tanulmányról a Phys.org számolt be – írja a magyarmezogazdasag.hu.
Mint írják, a csapat kidolgozott egy olyan feladatot, amelyben a lovaknak egy A3-as laminált fehér vagy fekete papírdarabot kellett az orrukkal megérinteni. Ha sikerült, jutalomfalatot kaptak. Miután megértették a feladatot, elkezdték egyre nehezebbé tenné a feladat teljesítését.
A következő lépés részeként egy lámpát iktattak be. Ha a lámpa világított, és a ló a laphoz ért, nem kapott érte jutalmat. Ha azonban akkor ért hozzá, amikor le volt kapcsolva, megjutalmazták. Arra jutottak, hogy a lovak nem igen foglalkoztak a lámpával, a lámpától függetlenül megérintették a céltárgyat, még akkor is, ha csak a „helyes válaszért” kaptak jutalmat.
A büntetés bevezetésére viszont döbbenetesen reagáltak
Az utolsó szakaszban azonban a kutatók büntetést vezettek be. Ha az állatok akkor értek a laphoz, amikor az lámpa világított, 10 másodperces „büntetést” kaptak. Ez alatt akkor sem kaptak jutalmat, ha megfelelő időpontban értek hozzá a céltárgyhoz.
A csapat azt tapasztalta, hogy a hibák száma hirtelen és igen jelentős mértékben csökkent az összes résztvevő ló esetében, mivel a lovak elkezdték helyesen játszani a játékot, és csak a megfelelő időpontban – amikor a lámpa nem világított – értek a laphoz, hogy megkapják a jutalomfalatot.
A kutatók szerint ezért nem arról volt szó az első alkalommal, hogy a lovak nem értették volna a feladatot. Azonban a szankció hiányában nem volt elég motiváció ahhoz, hogy több energiát fektessenek bele, és odafigyeljenek a „játékszabályok betartására”.
Jóval fejlettebb kognitív képességeik lehetnek, mint azt az agyuk felépítése alapján eddig gondoltuk
Úgy vélik, ez a kognitív feldolgozás magasabb szintjét mutatja, mint azt korábban lehetségesnek tartották. Képesek voltak azonnal stratégiát váltani és másképp viselkedni, amint fennállt a veszélye annak, hogy valamit elvesznek tőlük.
„Eleinte azt tapasztaltuk, hogy a lovak csak újra és újra megérintették a lapot, mivel valószínűleg rájöttek, hogy minimális mentális erőfeszítéssel még mindig gyakori jutalmat kapnak” – mondta Dr. Carrie Ijichi vezető kutató.
„A válogatás nélküli érintésnek nem volt ára. Néha kifizetődött, néha nem. Amikor azonban bevezettük a büntetést a hibákért, azonnal képesek voltak követni a szabályokat.”
Bár a lovakat nem tartják zseninek, inkább középszerű képességeket tulajdonítanak nekik, a mostani tanulmány azonban ellentmond ennek. Úgy tűnik, hogy jóval fejlettebb kognitív képességeik vannak, mint eddig gondoltuk. Képesek lehetnek egy magasabb szintű tanulásra, az úgynevezett modellalapú tanulásra. Ez igen különleges dolog, ugyanis az embereknél az ilyen típusú gondolkodásért a prefrontális kéreg felelős. A lovak esetében azonban ez igen fejletlen, ezért vélhetően az agyuk egy más területét használják.
A tanulmány rámutat arra, hogy az állatok intelligenciáját vagy tudatosságát nem ítélhetjük meg az alapján, hogy mennyire hasonló a felépítésük a miénkhez.
Louise Evans , a Nottingham Trent Egyetem Állat-, Vidék- és Környezettudományi Karának kutatója hozzátette: „Az állatoknak általában egy feladat többszöri ismétlésére van szükségük ahhoz, hogy fokozatosan elsajátítsák az új ismereteket. A mi lovaink ezzel szemben a hibák esetén alkalmazott büntetések hatására azonnal korrigálták a viselkedésüket. Ez arra utal, hogy mindvégig tudták, mik a játékszabályok”.