Az elmúlt hetekben ismét megnőtt a vadbalesetekről szóló hírek száma, ami összefügésben áll az állatok párzási időszakban megváltozó viselkedésével – figyelmeztetett közleményében a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
Bár évről évre nem látszik jelentős változás, hosszabb távon trendszerűen nő,
húsz év alatt csaknem megduplázódott a vadbelesetek száma.
A Vadgazdálkodási Adattár legfrissebb elérhető statisztikái szerint 2022-ben több mint 7400 nagyvad pusztult el gépjárművel történt ütközés nyomán Magyarországon, gyakorlatilag ugyanannyi, mint egy évvel korábban. A nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek gépjárművek, 2022-ben mintegy 5800 esetben, de jelentős számban, 1200 alkalommal szarvast, illetve 409 vaddisznót ütöttek el. Kilencezer feletti balesetet regisztráltak apróvaddal (nyúl, fácán, fogoly) is, amikor kisebb károkat szenvedtek a járművek.
A FBAMSZ emlékeztet arra, hogy a vadgazdálkodási törvény tavaly júliusi módosítása nyomán a vaddal való ütközésért automatikusan egyik érintett fél – sem az autós, sem a vadgazdálkodó – nem tekinthető felelősnek.
Ha a vad elpusztult, akkor értékének megtérítését a vadgazdálkodók ahogy korábban, úgy továbbra is kérhetik (miként az autós is az autóban okozott kár értékét), azonban ezzel a lehetőséggel jellemzően nem élnek.
A vadásztársaságok felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha a vad vadászat, hajtás-űzés során bukkan fel az úttesten, illetve az úthoz túl közel (200 méteren belül) telepítettek etető-itatót a vadak számára. A törvény hatályos változata kimondja azt is, hogy gyorsforgalmi utat úgy kell üzemeltetni, hogy arra vad ne jusson fel. Ebből következően gyorsforgalmi úton bekövetkező vadbalesetben jó eséllyel megállapítható a gyorsforgalmi út kezelőjének felelőssége – hívta fel a figyelmet a szövetség.
„A vadbalesetnek zöme ugyanakkor nem gyorsforgalmi úton történik, és ilyenkor az autósnak az esetek túlnyomó részében a gépjárműkárokat magának kell viselnie – mutat rá Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke a közleményben.
MTI